Tuesday 13 February 2018

Pengalaman Saya Di Kem Peringkat Asia di Antara Malaysia dan Indonesia

       Leadership,Languange Culture Camp
Pengalaman Saya di kem ini banyak mengajar untuk lebih mengenali budaya selain yang terdapat di Malaysia memberi keberanian untuk menjadi seorang pemimpin yang mampu bercakap dalam bahasa ibunda bangsa masing masing dan mempraktikan untuk lebih berani bercakap dalam Bahasa Inggeris di khalayak ramai bukan untuk bangga diri tetapi menjadi sumber kekuatan untuk memimpin "seorang pemimpin yang berjaya ialah pemimpin yang mencipta kembali pemimpin".

      Di situ kita dapat mengenali budaya,cara hidup,sosialisme masyarakat indonesia dan lain-lain menjadi contoh yang baik untuk kita amalkan.Sebagai seorang rakyat malaysia kita perlulah menunjukkan sikap yang dapat menarik perhatian orang luar untuk lebih mengenali orang Malaysia.

   Banyak kawan-kawan yang saya dapat jumpa dari Politeknik dari indonesia dan malaysia sendiri untuk dijadikan panduan untuk meningkatkan semangat menjadi pelajar ILP yang lebih proaktif dan bersemangat.


   Pertuturan yang biasa kita gunakan tetapi berlainan maksud untuk orang indonesia dari daerah yang berlainan mempunyai loghat atau gaya bahasa tersendiri dalam pertuturan seharian .
Itu sahaja perkongsian pengalaman saya .Sekian Terima Kasih <^^>..


Bergambar malam terakhir sebelum pulang ke intitusi masing-masing.
Gambar bersama ahli kumpulan Malayindo                                                                                       







Berkumpul di Politeknik Seberang Perai 

No comments:

Post a Comment

35 peratus kemalangan berpunca dari telefon bimbit

35 peratus kemalangan berpunca dari telefon bimbit YAN - Penggunaan telefon bimbit semasa memandu menyumbang sehingga 35 peratus kepada k...