Monday 19 February 2018

Root-kit

Apa itu rootkit#

Memecahkan istilah rootkit ke dalam dua perkataan komponen, root dan kit, adalah cara yang berguna untuk menentukannya. Root adalah istilah UNIX / Linux yang bersamaan dengan Pentadbir di Windows. Kit perkataan menandakan program yang membolehkan seseorang mendapat akses akar / pentadbir ke komputer dengan melaksanakan program-program dalam kit itu - semuanya dilakukan tanpa persetujuan pengguna atau pengetahuan pengguna.



Gejala generik infestasi rootkit#

Rootkit mengecewakan. Dengan reka bentuk, sukar untuk mengetahui jika ia dipasang pada komputer. Malah pakar mempunyai masa yang sukar tetapi petunjuk bahawa rootkit yang dipasang harus mendapat pertimbangan yang sama seperti sebab-sebab yang mungkin untuk penurunan kecekapan operasi. Maaf kerana samar-samar, tetapi itulah sifat binatang itu. Berikut adalah senarai gejala penting.



>Sekiranya komputer terkunci atau gagal menjawab apa-apa jenis input dari tetikus atau papan kekunci, ia mungkin disebabkan oleh rootkit kernel-mode yang dipasang
.
>Tetapan dalam Windows berubah tanpa kebenaran. Contoh-contoh ini boleh menjadi penukar skrin atau bar tugas menyembunyikan dirinya sendiri.

>Laman web atau aktiviti rangkaian kelihatan berselang atau berfungsi dengan tidak wajar kerana lalu lintas rangkaian yang berlebihan.

















Sumber rujukan#


10+ things you should know about rootkits - TechRepublic

No comments:

Post a Comment

35 peratus kemalangan berpunca dari telefon bimbit

35 peratus kemalangan berpunca dari telefon bimbit YAN - Penggunaan telefon bimbit semasa memandu menyumbang sehingga 35 peratus kepada k...